Ett ämne som är sådär halvkul att prata om är hur städningen på kontoret sköts, och då både hur enskilda kollegor städar efter sig eller inte och hur städningen i lokalen i sin helhet sköts. Men just städning är faktiskt ett viktigt ämne på arbetsplatsen – både för att undvika konflikter kollegor emellan och ur en arbetsmiljösynpunkt.

Städning är A och O för att medarbetarna på ett företag ska må bra både fysiskt och kanske psykiskt. Så att Arbetsmiljöupplysningen skriver att just städning och en ren arbetsmiljö är superviktigt för att kollegorna ska trivas och må bra på sin arbetsplats är därför inte något som är förvånande. Brister i lokalvården kan rent faktiskt orsaka allergier och andra saker kopplade till medarbetarnas hälsa, så har man inte ett välfungerande system för detta är det hög tid att se över det. Hos till exempel Kundia.com kan företag både anlita städning och underhåll för hela kontorsmiljön plus att man också kan anlita den för att serva i fikarummet – och det kan faktiskt vara något som är viktigare än man tror att ha. Det är nämligen i fikarummet som hela 80-90 procent av alla städrelaterade konflikter uppstå kollegor emellan, men turligt nog går detta att undvika.

Undvik konflikter i fikarummet

Något som tidningen Karriär skriver om är hur de flesta av de städrelaterade konflikterna uppstår i fikarummet. Anledningen till detta, menar psykologen Ulf Lager, kommer mycket från fikarummets status som frizon och pausrum, vilket också gör detta till kontorets mest värdefulla rum. Så varför är det här som flest konflikter uppstår? Enligt Lager handlar det för det mesta om hur man som människor har olika uppfattning om vad som ska anses som stökigt eller ordning, för alla tycker inte likadant om detta. Så för att lösa och undvika att eventuella konflikter uppstå här finns en smart sak att göra enligt honom: att sätta upp gemensamma regler som alla ska förhålla sig till i de gemensamma utrymmena – på så vis kan en konflikt snabbt avvärjas.

Ett tips är också att se över vilka städmaterial man använder på kontoret, något som till exempel tidningen Ny Teknik uppmärksammat är att rengöringsmedel utan kemikalier faktiskt gör ytorna renare än andra medel – och dessa är dessutom också mycket bättre för miljön.